Σάββατο, 14 Ιανουαρίου 2012






ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ  (13)
ΤΗΣ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ - Λάρισα Κουμουνδούρου 11 - τηλ. 2410 533 584 - demarlarissa@gmail.com


«Μην υποτιμάτε την οργή του υπομονετικού ανθρώπου»

Κάθε Τετάρτη στις 9 το βράδυ στα γραφεία της ΔΗΜΑΡ στη Λάρισα (Κουμουνδούρου 11) πραγματοποιείται συζήτηση με σκοπό την συγκεκριμενοποίηση του εκλογικού μας προγράμματος.. Μέχρι τώρα έχουν συζητηθεί ζητήματα που σχετίζονται με προτάσεις για τη λειτουργία του πολιτικού συστήματος και τη συγκρότηση μιας αποτελεσματικής δημόσιας διοίκησης. Παράλληλα άλλη ομάδα συζητά για την αγροτική πολιτική.

Σκοπός των συζητήσεων είναι να δώσουμε προτάσεις πολιτικά υλοποιήσιμες που να εξασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον και να περιγράφουν το πρόσωπο μιας νέου τύπου αριστεράς των μεταρρυθμίσεων και των ρήξεων.

Στο παρόν Δελτίο δημοσιεύουμε μια σειρά από θέσεις για το πολιτικό σύστημα.. Μπορείτε να μετέχετε στις συναντήσεις μας ή και να στείλετε τις σκέψεις και τα σχόλιά σας στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση.



ΔΗΜΑΡ Λάρισας : οι Προτάσεις μας για το Πολιτικό σύστημα
                            (Προτάσεις που προέκυψαν από τις συναντήσεις της Τετάρτης)



[Οι προτάσεις μας απαντούν α) για το τι πρέπει και μπορεί να γίνει άμεσα και β) τι πρέπει να γίνει στο άμεσο μέλλον. Πολλές από αυτές είναι ήδη πάγιες θέσεις της ΔΗΜΑΡ, άλλες αποτελούν δικές μας προτάσεις που θα τις θέσουμε για συζήτηση στα όργανα του κόμματος. Η ΔΗΜΑΡ δεν είναι μόνο το κόμμα της ευθύνης, είναι και το κόμμα των μελών του…]




ΡΙΖΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ και της ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Διαπιστώνουμε ότι :
α) το πολιτικό προσωπικό δεν είναι αποδοτικό και επιπλέον κοστίζει υπερβολικά σε σχέση με όσα προσφέρει,
β) η ελληνική δημόσια διοίκηση είναι αντιπαραγωγική, γερασμένη και εν πολλοίς διεφθαρμένη, όμως είναι επείγουσα ανάγκη να ανασυνταχτεί ώστε να αναλάβει κεντρικό ρόλο στις προσπάθειες για την εξυγίανση της ελληνικής οικονομίας. Η απαξίωση της δημόσιας διοίκησης πρέπει να σταματήσει γιατί χωρίς ικανό και αποτελεσματικό δημόσιο δεν είναι δυνατό να βγούμε από την κρίση.

α) Για το πολιτικό σύστημα : προτεραιότητα η προάσπιση της Δημοκρατίας
Βάση των προτάσεών μας αποτελεί η υπεράσπιση του δημοκρατικού πολιτεύματος και στόχος μας είναι να το αποκαθάρουμε από:
α) τον πρωθυπουργικό ηγεμονισμό (ιδίως μετά την τελευταία τροποποίηση του συντάγματος)
β) την κομματική κυριαρχία πάνω στην αυτοδιοίκηση και το συνδικαλισμό,
γ) την κομματική κυριαρχία σ’ όλες τις εξουσίες (νομοθετική-εκτελεστική-δικαστική) της Δημοκρατίας και
δ) τη διαφθορά της και την εξάρτησή της από το κεφάλαιο.
Επομένως για να ανατραπεί το σημερινό αποσαρθρωμένο πολιτικό σύστημα, πρέπει να υπερασπισθούμε θεσμούς και να απαλείψουμε κάθε άδικο και αντιδημοκρατικό στοιχείο του σημερινού πελατειακού και διεφθαρμένου κράτους.

1.Άμεσα πρέπει να ενισχυθεί θεσμικά η διάκριση της νομοθετικής από την εκτελεστική εξουσία σ’ όλα τα επίπεδα εξουσίας (βουλή – αυτοδιοίκηση). (Χρειάζεται ίσως να θεσμοθετηθεί το ασυμβίβαστο του βουλευτή και του περιφερειακού ή δημοτικού συμβούλου με οποιαδήποτε θέση στον ευρύτερου τομέα της εκτελεστικής εξουσίας και του κρατικού μηχανισμού.)
2.Να μειωθεί ο αριθμός των βουλευτών σε διακόσιους, όπως δίνει τη δυνατότητα το ισχύον σύνταγμα.
3.Να καταργηθεί η βουλευτική ασυλία.
4.Να καταργηθούν όλα τα βουλευτικά προνόμια, και κάθε βουλευτική αμοιβή ή αποζημίωση πέραν του μισθού των βουλευτών. Να καταργηθεί η αποζημίωση για τη συμμετοχή των βουλευτών στις επιτροπές της Βουλής. .Βασική θέση της αριστεράς πρέπει να είναι η ενίσχυση της Βουλής και του έργου της και όχι η επάνδρωση των βουλευτικών-πολιτικών γραφείων.
6. Να μειωθεί ο μισθός των βουλευτών όπως έχει συμβεί με τους μισθούς όλων όσοι πληρώνονται από το δημόσιο.
5. Να καταργηθεί η βουλευτική σύνταξη. Οι βουλευτές να συνταξιοδοτούνται όπως όλοι οι Έλληνες πολίτες, μόνο από τον επαγγελματικό ασφαλιστικό τους φορέα.
6. Να περικοπεί δραστικά το κόστος λειτουργίας του πολιτικού μας συστήματος (υπάλληλοι Βουλής, σύμβουλοι υπουργών, φύλακες, οδηγοί, συνεργάτες, ατέλειες, αφορολόγητα κ.λ.π.)
7. Δραστική μείωση των δαπανών για δημόσιες σχέσεις σε υπουργεία, υπουργικά γραφεία και δημόσιους οργανισμούς.
8. Μείωση του μέγιστου αριθμού συμβούλων και γενικότερα του προσωπικού που δικαιούται να απασχολούν υπουργοί και αιρετοί άρχοντες.
9. Να υπάρξει διαφάνεια και έλεγχος στα οικονομικά των κομμάτων. Ταυτόχρονα μείωση της κρατικής των επιχορήγησης. Απαγόρευση του τραπεζικού δανεισμού των με εγγύηση, εκχώρηση ή ενεχυρίαση των μελλοντικών κρατικών επιχορηγήσεων.
10. Να θεσμοθετηθεί το «πόθεν έσχες» και όχι μόνο το «έσχες», οποιουδήποτε καταλαμβάνει δημόσια, πολιτική θέση: Λεπτομερής δήλωση της περιουσιακής του και γενικότερα της οικονομικής του κατάστασης, όταν καταλαμβάνει τη δημόσια θέση και έλεγχος κάθε χρόνο για το «πόθεν». Διαχρονική ανάρτηση του «πόθεν έσχες» στο διαδίκτυο.
11.Να δημεύονται οι περιουσίες που σχετίζονται αποδεδειγμένα με μαύρο χρήμα.
12. Να καθιερωθεί η απλή αναλογική.
13.Να συγκροτηθεί ολιγομελές υπουργικό συμβούλιο.
14.Μακροπρόθεσμα πρέπει να αναθεωρηθεί ο πρωθυπουργοκεντρικός χαρακτήρας του ισχύοντος πολιτικού συστήματος, είτε με την συγκρότηση πολιτειακών μηχανισμών ελέγχου της εξουσίας και των αποφάσεων του πρωθυπουργού (μια ιδέα είναι η δημιουργία Γερουσίας), είτε αναθέτοντας στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ανάλογες αρμοδιότητες.

β) Για τη δημόσια διοίκηση : Δύο προτεραιότητες η αξιοκρατία και ο πολίτης
Βάση των προτάσεών μας αποτελεί η αρχή ότι ο δημόσιος έλεγχος και ο δημόσιος χαρακτήρας δεν είναι απαραίτητο να ταυτίζονται με τον κρατισμό.
1.Κατάργηση της κρατικής περιφερειακής διοίκησης και συγχώνευσή της στην αιρετή διοίκηση.
2.Υιοθέτηση απλής αναλογικής σε όλες της βαθμίδες της αυτοδιοίκησης.
3.Αναδιάρθρωση των δημοσίων υπηρεσιών.
-Κατάργηση δημοσίων υπηρεσιών ή οργανισμών χωρίς δραστηριότητα. συγχώνευση υπηρεσιών με ίδιο αντικείμενο κ.λ.π.
-Αξιολόγηση δημοσίων υπαλλήλων.
-Μετατάξεις υπαλλήλων από υπηρεσίες που πλεονάζουν σε υπηρεσίες που αντιμετωπίζουν έλλειψη προσωπικού λαμβάνοντας υπόψη την οικογενειακή και οικονομική κατάσταση των δημοσίων υπαλλήλων. (Δεν διαλύουμε οποτεδήποτε μια οικογένεια ή δεν μπορούμε να την αναγκάσουμε σε μετακόμιση δίχως αποζημίωση)]
-Προσλήψεις αποκλειστικά και μόνο μέσω ΑΣΕΠ.. Αναδιάταξη του ΑΣΕΠ, ώστε να ανταποκρίνεται και στην αξιοκρατική επιλογή στελεχών και να παρεμβαίνει στην ταχύτερη εξέλιξη των στελεχών που επιλέγονται.
-Πόθεν έσχες υπαλλήλων
-Ηλεκτρονική διακυβέρνηση (επέκταση της διαθεσιμότητας των δημοσιών υπηρεσιών. Δημιουργία συστήματος ηλεκτρονικών δημοσίων προμηθειών. Δημοσίευση στο διαδίκτυο όλων των προκηρύξεων προμηθειών και διαγωνισμών.)
-Υιοθέτηση του ελεύθερου λογισμικού / λογισμικού ανοιχτού κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ) στη δημόσια διοίκηση.

Γιάννη Φασούλα : Τα όρια της φτώχειας και η φορολογική κλίμακα
Θα πρέπει, μάλλον, να ζούμε σε χώρα του παραλόγου ή σε χώρα, όπου το άδικο και η αναλγησία κυριαρχούν αβίαστα. Πως αλλιώς να εξηγήσουμε όλα αυτά τα παράδοξα, τα απίθανα και τα ανεξήγητα, που συμβαίνουν καθημερινά στη χώρα μας;

Από έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ.ΣΤΑΤ.), που έκανε το 2010 και δόθηκε στη δημοσιότητα στις αρχές του Ιανουαρίου του 2012, 868.597 νοικοκυριά ή 2.204.800 Έλληνες, το 20%, δηλαδή, του πληθυσμού της χώρας ζούσαν το 2009, πριν ξεσπάσει ακόμα η οικονομική κρίση, κάτω από το όριο της φτώχειας ή σε καθεστώς κοινωνικού αποκλεισμού. Σύμφωνα, επίσης, με την Ελληνική Στατιστική Αρχή το κατώφλι της φτώχειας για το 2009 ήταν 7.178 ευρώ το χρόνο για το άτομο και 15.073 ευρώ το χρόνο για τετραμελή οικογένεια (ζευγάρι με δύο ανήλικα παιδιά κάτω των 14 ετών). Δηλαδή, σ’ ένα νοικοκυριό τεσσάρων ατόμων, αν υπολογίσουμε, ότι το όριο της φτώχειας για το ένα άτομο ήταν 7.178 ευρώ, τότε το όριο της φτώχειας για κάθε ένα από υπόλοιπα 3 μέλη ήταν 2.632 ευρώ το χρόνο.
Κι όμως για το ελληνικό Υπουργείο Οικονομικών αυτά δεν ισχύουν. Αυτό ζει στον δικό του κόσμο. Έτσι για το 2011, το ατομικό αφορολόγητο από 12.000 ευρώ, που ήταν το 2010, μειώθηκε στην αρχή (την 1η Ιουλίου του 2012) σε 8.000 ευρώ και 4 μήνες αργότερα (στις 27 Οκτωβρίου του 2012) σε 5.000 ευρώ, (με νεότερες, όπως φαίνεται, εκτιμήσεις του Υπουργού των Οικονομικών, κ. Ε. Βενιζέλου, που συμπάσχει, όπως δηλώνει, με το ελληνικό λαό), ενώ για την τετραμελή οικογένεια από 15.000 ευρώ, που ήταν το 2010, μειώθηκε στην αρχή σε 12.000 ευρώ και λίγο αργότερα σε 9.000 ευρώ.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα παραπάνω, συμβαίνουν δύο τινά:
ή ότι μέσα στα δύο χρόνια που μεσολάβησαν από το 2009 η οικονομική κρίση συνέβαλε στο να μειωθούν τα κατώφλια της φτώχειας, να μειωθεί, δηλαδή, το κόστος διαβίωσης της ελληνικής οικογένειας, να αυξηθούν τα οικογενειακά εισοδήματα και κατά συνέπεια να μειωθούν οι φτωχοί,
ή ότι το Υπουργείο Οικονομικών αποφάσισε, ότι για να βγούμε από την οικονομική κρίση και για να ανακάμψει η ελληνική οικονομία θα πρέπει να φορολογηθούν και τα εισοδήματα που είναι κάτω από τα όρια της φτώχειας, ακόμη και τα εισοδήματα νοικοκυριών, που βρίσκονται σε καθεστώς κοινωνικού αποκλεισμού. Έτσι, για το 2011 μια τετραμελής οικογένεια με ετήσιο εισόδημα 15.000 ευρώ, κάτω, δηλαδή, από όριο της φτώχειας, καλείται να πληρώσει φόρο εισοδήματος 600 ευρώ και επιπλέον 30 ευρώ, ως ειδική εισφορά αλληλεγγύης.
Υπάρχει, όμως, και μία τρίτη περίπτωση, που είναι η χειρότερη όλων: Να ’χει χαθεί η μπάλα ( όπως είναι η συνηθισμένη ποδοσφαιρική έκφραση). Γιατί, όταν βλέπεις ένα Υπουργείο Οικονομικών, να φορολογεί εισοδήματα που βρίσκονται κάτω από τα όρια της φτώχειας, όταν καλεί τον - με την στατιστική έννοια - «φτωχό», να εισφέρει στο κράτος, ως οικονομικά αλληλέγγυος. Όταν το βλέπεις να φορολογεί όχι μόνο τα πραγματικά ή τα τεκμαρτά εισοδήματα των ανθρώπων, αλλά ακόμη και την ιδιότητα του Έλληνα μετανάστη και κατοίκου του εξωτερικού. Όταν το βλέπεις να κατατάσσει τις νεκροφόρες από τα επαγγελματικά στα ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα, συγχέοντας ζώντες και νεκρούς, τότε η μόνη έκφραση, που σου έρχεται στο νου είναι αυτή, η μπάλα πλέον χάθηκε.
Και το παράλογο όλων αυτών διογκώνεται, αν σκεφτεί κανείς, πως η Κυβέρνηση που επέβαλε όλα τα παραπάνω ήταν μια κυβέρνηση σοσιαλιστική και ότι ο τότε πρωθυπουργός μας είναι ο πρόεδρος της Σοσιαλιστικής Διεθνούς. Τι άραγε θα πρέπει να περιμένουμε από μιαν άλλη, νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση;
Υπάρχει, τέλος, κι ένα άλλο ερώτημα: Γιατί η ΕΛ.ΣΤΑΤ. έκανε δυο χρόνια για να δώσει στη δημοσιότητα την έρευνά της; Αμέλεια ή την εμπόδιζε κάποιο αόρατο χέρι;
Ο Γ.Φασούλας είναι μέλος της ΔΗΜΑΡ Λάρισας και μέλος της ΚΕ.


ΔΗΜΑΡ : Καταθέσεις βουλευτών και περικοπή της επιχορήγησης στα κόμματα 12-1-2012

Ο πρόεδρος της Δημοκρατικής Αριστεράς, Φώτης Κουβέλης και οι βουλευτές Θανάσης Λεβέντης, Νίκος Τσούκαλης και Γρηγόρης Ψαριανός, κατέθεσαν δήλωση μετά την απόφαση του Προέδρου της Βουλής, με την οποία παρέχουν το δικαίωμα να ερευνηθεί αν υπάρχουν καταθέσεις βουλευτών στην Ελβετία.
Οι βουλευτές της Δημοκρατικής Αριστεράς, προτείνουν, επίσης, να υποχρεωθούν όλοι οι βουλευτές να παράσχουν εξουσιοδότηση για έρευνα κάθε περιουσιακού στοιχείου στην οποιαδήποτε χώρα. Επισημαίνουν ότι η πολιτική διαφάνεια είναι αναγκαία και επιβεβλημένη.
Ταυτόχρονα η Δημοκρατική Αριστερά προτείνει :
Δραστική περικοπή της κρατικής επιχορήγησης στα κόμματα. Την ώρα που η κοινωνία στενάζει δεν μπορεί να μοιράζει η πολιτεία αρκετά εκατομμύρια ευρώ στα ταμεία των κομμάτων. Να μειωθεί αποφασιστικά η βουλευτική αποζημίωση, όπως έχει συμβεί με τους μισθούς όλων όσοι πληρώνονται από το δημόσιο. Οι βουλευτές να συνταξιοδοτούνται όπως όλοι οι Έλληνες πολίτες, μόνο από τον επαγγελματικό ασφαλιστικό τους φορέα.
Να καταργηθεί η αποζημίωση για τη συμμετοχή των βουλευτών στις επιτροπές της Βουλής. Υπενθυμίζεται ότι ο πρόεδρος και οι βουλευτές της ΔΗΜΑΡ έχουν παραιτηθεί από το δικαίωμα αποζημίωσης από τη συμμετοχή στις επιτροπές της Βουλής.

Ερώτηση της ΔΗΜΑΡ για αγορές στρατιωτικού εξοπλισμού 12-1-2012

Το ενδεχόμενο νέας αγοράς μαχητικών αεροσκαφών θέτουν ο πρόεδρος και οι βουλευτές της Δημοκρατικής Αριστεράς με ερώτηση που κατέθεσαν προς τον υπουργό Άμυνας επικαλούμενοι σχετικό ρεπορτάζ της γερμανικής εφημερίδας Die Zeit. Στο κείμενο της ερώτησης που υπογράφουν ο Φώτης Κουβέλης, ο Θανάσης Λεβέντης, ο Νίκος Τσούκαλης και ο Γρηγόρης Ψαριανός, αναφέρουν τα εξής:
Σύμφωνα με δημοσίευμα της έγκυρης γερμανικής εφημερίδας Die Zeit, η χώρα μας μέσω της δανειακής σύμβασης ύψους 130 δις ευρώ από το ΔΝΤ και την Ευρωπαϊκή Ένωσης, «θα μπορούσε να δαπανήσει εκ νέου 4 δις ευρώ για την αγορά μαχητικών αεροσκαφών. Για την αγορά φρεγατών, ελικοπτέρων και υποβρυχίων θα μπορούσαν να επενδυθούν πολλά ακόμη δισεκατομμύρια ευρώ».
Στο μακροσκελές ρεπορτάζ της, η εφημερίδα επικαλείται ελληνικούς κύκλους του Υπουργείου Άμυνας, ως πηγές, οι οποίες, μάλιστα, φέρονται να «ομιλούν ιδιαιτέρως ανοιχτά για τα εν λόγω εσωτερικά ζητήματα».  Συγκεκριμένα, γίνεται λόγος για την αγορά μέχρι και 60 μαχητικών αεροσκαφών τύπου Eurofighter με εκτιμώμενο κόστος περί τα 3,9 δις ευρώ, γαλλικών φρεγατών με κόστος άνω των 4 δις ευρώ, γερμανικών υποβρυχίων κόστους 2 δις ευρώ, καθώς και περιπολικών του λιμενικού για 400 εκατομμύρια ευρώ. Άλλα 400 εκατ. ευρώ, αναφέρεται στο δημοσίευμα, θα κοστίσει ο αναγκαίος εκσυγχρονισμός του ελληνικού στόλου. Επίσης υπάρχουν ελλείψεις σε πυρομαχικά για τα άρματα μάχης τύπου Leopard, ενώ δύο αμερικανικά ελικόπτερα Apache πρέπει να αντικατασταθούν.
Η εφημερίδα καταλήγει στο συμπέρασμα, ότι «με την εκταμίευση της νέας δόσης ύψους 80 περίπου εκατομμυρίων ευρώ τον Μάρτιο, είναι αντικειμενικά υπαρκτή η πιθανότητα νέων συμφωνιών για την αγορά στρατιωτικού εξοπλισμού».
Με δεδομένο ότι στην τρέχουσα πολιτικοοικονομική και κοινωνική κατάσταση της χώρας, είναι αδιανόητο από τη μία να περικόπτονται συντάξεις, να κόβονται μισθοί, να καταργούνται δικαιώματα και να καταλύεται το κοινωνικό κράτος και από την άλλη, να υπάρχουν, στο βαθμό που ευσταθούν οι πληροφορίες της γερμανικής εφημερίδας, σκέψεις για την αγορά εξοπλισμών και στρατιωτικού υλικού στο άμεσο διάστημα ύψους δεκάδων δισεκατομμυρίων.
Με βάση τα προαναφερόμενα,
ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
-Επιβεβαιώνει ή διαψεύδει τα ως άνω αναφερόμενα, τα οποία δημοσιεύει η εφημερίδα die Zeit και αναπαράγονται από το σύνολο του γερμανικού τύπου;
-Σε πόσες και ποιες αγορές αμυντικού εξοπλισμού προσανατολίζεται η κυβέρνηση στο άμεσο διάστημα και με ποιο κόστος;

Τι φόρους θα πληρώσουμε μέχρι τέλος Ιανουαρίου 9/1/2012

Έως το τέλος Ιανουαρίου οι φορολογούμενοι καλούνται να πληρώσουν:
1. Τα τέλη κυκλοφορίας του 2012 για το όχημά τους. Όσοι δεν έχουν προμηθευτεί μέχρι σήμερα το ειδικό αυτοκόλλητο σήμα έχουν προθεσμία μέχρι την Παρασκευή 13 Ιανουαρίου να προσέλθουν στην εφορία τους για να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας ή να καταθέσουν τις πινακίδες των οχημάτων τους, εφόσον έχουν αποφασίσει να θέσουν το αυτοκίνητό τους σε ακινησία, προκειμένου να αποφύγουν να πληρώσουν τέλη και έκτακτες εισφορές που προκύπτουν από τις αντικειμενικές δαπάνες (για Ι.Χ. άνω των 2.000 κυβικών εκατοστών). Τα τέλη κυκλοφορίας μετά την παράταση μπορούν να πληρώνονται μόνο στις εφορίες, ενώ από τις 14 Ιανουαρίου 2012 η εκπρόθεσμη προμήθεια του σήματος επιβαρύνεται και με πρόστιμο ισόποσο με την αξία του τέλους.
2. Τη δόση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης, του τέλους επιτηδεύματος και του φόρου επί των αντικειμενικών δαπανών διαβίωσης. Η προθεσμία για την καταβολή της δόσης του Δεκεμβρίου, μετά την παράταση που δόθηκε, λήγει στις 20 Ιανουαρίου, ενώ μέχρι τις 31 Ιανουαρίου θα πρέπει να καταβληθεί η επόμενη δόση.
3. Τον φόρο εισοδήματος που προέκυψε από την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων του 2011. Για τους φορολογούμενους που δεν πλήρωσαν τον φόρο μέχρι τις 30 Δεκεμβρίου, έχουν περιθώριο να τον καταβάλουν μέχρι τις 20 Ιανουαρίου.
4. Φόρο για την εκπρόθεσμη υποβολή χωρίς πρόστιμα δηλώσεων που δεν είχαν υποβληθεί στο παρελθόν για κάθε είδους φορολογία (φόρος εισοδήματος, ΦΠΑ, κληρονομικών, δωρεών κ.λπ.). Η προθεσμία μετά την παράταση που έδωσε το υπουργείο Οικονομικών λήγει στις 20 Ιανουαρίου.
5 Την πρώτη δόση του ειδικού τέλους ακινήτων μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Εκατομμύρια φορολογούμενοι καλούνται να πληρώσουν την πρώτη δόση του φόρου, ενώ οι φορολογούμενοι που έχουν πληρώσει την πρώτη δόση του ειδικού τέλους θα αρχίσουν να λαμβάνουν τον λογαριασμό του ηλεκτρικού ρεύματος, στον οποίο περιλαμβάνεται η δεύτερη δόση του χαρατσιού στα ακίνητα.
Τις επόμενες ημέρες η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων θα αρχίσει να στέλνει τα εκκαθαριστικά σημειώματα για την πληρωμή του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων του 2009 (σε όσους φορολογούμενους δεν το έχουν λάβει), ενώ μετά ακολουθεί ο «λογαριασμός» του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας του 2010 και 2011. (από την Ημερησία)

► Το ημερολόγιο της κρίσης 1-1-2012 έως 15-1-2012

2-1-2012 Β. Ράπανος: «Καθοριστικό για την παραμονή μας στο ευρώ το α' τρίμηνο» τόνισε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών και της Εθνικής Τράπεζας. «Είτε θα μείνουμε, μειώνοντας το επίπεδο διαβίωσης, είτε θα αποχωρήσουμε γυρνώντας δεκαετίες πίσω»

3-1-2012 ο Ολιβιέ Μπλανσάρ επικεφαλής οικονομολόγος του ΔΝΤ, δήλωσε ότι απαιτείται η απομείωση της αξίας των ελληνικών ομολόγων να είναι μεγαλύτερη από 50% για να καταστεί βιώσιμο το χρέος μας.
4-1-2012 Λουκάς Παπαδήμος «Ξεχάστε τα κεκτημένα». «Χωρίς την συμφωνία με την τρόικα και την παρεπόμενη χρηματοδότηση, η Ελλάδα τον Μάρτιο αντιμετωπίζει άμεσο κίνδυνο άτακτης χρεοκοπίας», επισήμανε ο Πρωθυπουργός στις συναντήσεις που είχε με τους κοινωνικούς εταίρους.
6-1-2012 Το χρονοδιάγραμμα της διαπραγμάτευσης με τρόικα: Στις 16 Ιανουαρίου αρχίζουν οι διαπραγματεύσεις με την τρόικα για το νέο πρόγραμμα. Εκείνες περίπου τις ημέρες υπολογίζεται να ολοκληρωθεί το σχήμα του PSI μέσα από τη διαβούλευση με τον ιδιωτικό τομέα.
Στη συνέχεια πρέπει να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση για τους όρους του νέου προγράμματος και να υπογραφεί ένα ειδικό MoU για το PSI προκειμένου να εκταμιευτούν τα αναγκαία για το PSI ποσά. Ακολουθεί η έναρξη της επίσημης διαδικασίας για το PSI.  Στη συνέχεια, θα οριστικοποιηθεί το χρηματοδοτικό σχήμα του νέου προγράμματος. Μετά, πρέπει να εγκριθεί το πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει τους όρους και το χρηματοδοτικό σχήμα από τα ευρωπαϊκά όργανα, το ΔΝΤ, από ορισμένα κράτη-μέλη που έχουν σχετικές συνταγματικές προβλέψεις και φυσικά από την Ελλάδα με την ψήφιση σχετικού νόμου. Τέλος, πρέπει να γίνει η εκταμίευση της δόσης. 
10-1-2012 Κάμερον: θα εμποδίσω να μπει φόρος στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές. "Αν οι Γάλλοι από μόνοι τους θέλουν να προχωρήσουν στην επιβολή του φόρου επί των χρηματοοικονομικών συναλλαγών, στην ίδια τους τη χώρα, πρέπει να είναι ελεύθεροι να το πράξουν", ωστόσο όπως προσθέτει «αν δεν συμφωνήσει και ο υπόλοιπος κόσμος, τότε δεν θα προχωρήσουμε προς αυτήν την κατεύθυνση».
11-1-2012 Η εκροή των καταθέσεων συνεχίστηκε και τον Νοέμβριο με τα υπόλοιπα να μειώνονται κατά 3,5δισ ευρώ περίπου και διαμορφώνονται στα 172,89δισ ευρώ από τα 176,4δισ ευρώ τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Τράπεζα της Ελλάδος.
11-1-2012 Οι οφειλές του Δημοσίου. Στα 6,63 δισ. ευρώ ανήλθαν στο τέλος του Νοεμβρίου πέρυσι, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Δημοσίου προς τους ιδιώτες, ελάχιστα μειωμένες σε σύγκριση με τα 6,7 δισ. ευρώ στο τέλος του Οκτωβρίου 2011.
13-1-2012 Απώλεια 1.834 θέσεων εργασίας την ημέρα τον Οκτώβριο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. μέσα σε ένα μήνα, τον Οκτώβριο του 2011, χάθηκαν 45.869 θέσεις εργασίας, δηλαδή κάθε ημέρα χάνονταν 1.834 θέσεις. Μέσα σε ένα χρόνο μάλιστα οι άνεργοι αυξήθηκαν κατά 219.478 άτομα, δηλαδή κάθε ημέρα υπήρχαν 732 νέοι άνεργοι.
13-1-2012 Κορυφώνονται οι διαβουλεύσεις για το PSI Η πλευρά των τραπεζιτών συνεχίζει μέχρι την τελευταία στιγμή να πιέζει για καλύτερους όρους, όπως υψηλότερα επιτόκια στα νέα ομόλογα, και γι΄αυτό άλλωστε μιλά για «άλυτα κομβικά θέματα». Την ίδια ώρα για την ανταλλαγή ομολόγων , εάν το ποσοστό συμμετοχής των ιδιωτών δεν είναι υψηλό, τότε είτε οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις πρέπει να δώσουν περισσότερα χρήματα, ή η συμμετοχή των ιδιωτών να αποκτήσει υποχρεωτικό χαρακτήρα.
14-1-2012 Αναστολή διαπραγμάτευσης. Ο διεθνής φορέας ο οποίος εκπροσωπεί τις ιδιωτικές τράπεζες ανακοίνωσε σήμερα ότι αναστέλλει τις διαπραγματεύσεις του με την Ελλάδα για τον τρόπο της αναδιάρθρωσης του ελληνικού δημόσιου χρέους με τη συμμετοχή των ιδιωτών (Private Sector Involvement, PSI).
14-1-2012 Η Standard & Poor's ο διεθνής οίκος αξιολόγησης έκανε πράξη τις προειδοποιήσεις του και «ψαλίδισε» τελικά την πιστοληπτική ικανότητα της Γαλλίας κατά μία βαθμίδα με αποτέλεσμα να χάσει η χώρα το «τριπλό Α».

Liberation: Οι ανίκανοι Ευρωπαίοι ηγέτες παρέδωσαν τα κλειδιά της Ε.Ε. στο ΔΝΤ


Έχουν περάσει έτσι δύο χρόνια από τότε που η κρίση έλαβε τον χαρακτήρα μιας βαθιάς κρίσης της ευρωζώνης. Παρά τη συμφωνία της 9ης Δεκεμβρίου, τίποτα δεν δείχνει ότι η ευρωζώνη θα τα καταφέρει να βγει από την κρίση το 2012. Αντίθετα, η εμπλοκή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου μπορεί να συνοδευτεί από μια απώλεια κυριαρχίας που θα απειλήσει ακόμη περισσότερο το μέλλον της Ευρώπης από μια καταστροφική έκρηξη της ευρωζώνης.
Η εμμονή του ζεύγους «Μερκοζί» στη δημοσιονομική πειθαρχία στηρίζεται σε μια λανθασμένη διάγνωση, γράφει στο σημερινό φύλλο της Liberation ο Γκιγιόμ Ντιβάλ, αρχισυντάκτης της επιθεώρησης «Alternatives Economiques». Η κρίση της ευρωζώνης δεν οφείλεται πρωτίστως στη δημόσια, αλλά στην ιδιωτική χρέωση. Οι «χρυσοί κανόνες» θα ενίσχυαν τον περιοριστικό χαρακτήρα των πολιτικών που οδηγούν την ευρωζώνη στην ύφεση. Θα την εμπόδιζαν στην πραγματικότητα να μειώσει τη χρέωσή της, όπως δείχνει η περίπτωση της Ελλάδας: ύστερα από τέσσερα χρόνια ύφεσης, το ελληνικό χρέος σχεδόν διπλασιάστηκε. Μακροπρόθεσμα, η πολιτική αυτή θα αποδεικνυόταν ανεφάρμοστη.
Στις 9 Δεκεμβρίου, οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων δεν έλαβαν κανένα μέτρο για να αντιμετωπίσουν την κερδοσκοπία εις βάρος του ευρωπαϊκού χρέους. Αρνήθηκαν να αυξήσουν τους πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) και του μελλοντικού Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας. Κι αυτό, παρά την αποτυχία των «λύσεων» που αποφασίστηκαν στην προηγούμενη σύνοδο για την ενίσχυση του EFSF με τη βοήθεια του ιδιωτικού τομέα ή αναδυόμενων οικονομιών. Οι ηγέτες αρνήθηκαν επίσης να επιτρέψουν στον Μηχανισμό να χρηματοδοτείται από την ΕΚΤ, όπως το κάνουν σήμερα οι ευρωπαϊκές τράπεζες. Και φυσικά δεν υπήρξε καμιά πρόοδος στο θέμα των ευρωομολόγων. Όσο για την ίδια την ΕΚΤ, δεν τόλμησε να δεσμευτεί ότι θα παρέμβει δραστικά αν τα επιτόκια της Ιταλίας ή της Ισπανίας παραμείνουν στα εξωφρενικά επίπεδα των τελευταίων εβδομάδων.
Με λίγα λόγια, δεν αποφασίστηκε τίποτα. Εκτός από μια σουρεαλιστική πρόταση: τα κράτη, ανίκανα να συνεννοηθούν για να αυξήσουν τα μέσα των ευρωπαϊκών εργαλείων κατά της κερδοσκοπίας, αποφάσισαν να δανείσουν 200 δισεκατομμύρια ευρώ στο ΔΝΤ, δηλαδή το 2% του ΑΕΠ της ευρωζώνης. Κι αυτό, για να μπορέσει το ΔΝΤ να παρέμβει στην Ευρώπη στην περίπτωση που χρειαστούν στήριξη η Ισπανία ή η Ιταλία. Αυτό σημαίνει ότι πέντε χώρες της ευρωζώνης θα ετίθεντο για χρόνια υπό την εποπτεία ενός οργανισμού που δεν υπακούει ούτε στο ευρωκοινοβούλιο ούτε στα εθνικά κοινοβούλια, ούτε καν στο ευρωπαϊκό Συμβούλιο των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων, αλλά μονάχα στην Ουάσινγκτον.
Είναι αλήθεια ότι διευθύντρια του ΔΝΤ είναι μια Γαλλίδα, αλλά αυτό δεν αλλάζει τίποτα, πολύ περισσότερο μάλιστα που υπάρχουν πολλές πιθανότητες ο διάδοχός της να μην είναι πια Ευρωπαίος. Από την αρχή, η εμπλοκή του ΔΝΤ στην κρίση του ευρώ πολεμήθηκε - και ορθώς - από την ΕΚΤ, αφού θεωρήθηκε ότι απειλεί την κυριαρχία της Ευρώπης. Επιβλήθηκε όμως από τη γερμανική κυβέρνηση. Είναι αλήθεια ότι το ΔΝΤ διαθέτει μια εμπειρία στην επίλυση κρίσεων, την οποία η Ευρώπη δεν διαθέτει. Διδάχθηκε από τα λάθη του στην περίπτωση των προγραμμάτων που επέβαλε στην Αφρική και τη Λατινική Αμερική κατά τη δεκαετία του ’80. Και στην περίπτωση της Ελλάδας, οι εκπρόσωποι του ΔΝΤ ήταν λιγότερο «γεράκια» από εκείνους της ΕΚΤ και της Κομισιόν. Παρά ταύτα, η εμπλοκή του ΔΝΤ στην ευρωζώνη, και μάλιστα στη στήριξη της Ιταλίας και της Ισπανίας, θα σήμαινε την επιτροπεία ολόκληρης της ευρωζώνης, και κατά συνέπεια της ευρωπαϊκής ενοποίησης.
Το πιο εξοργιστικό σ’αυτή την υπόθεση, καταλήγει ο Γάλλος αρθρογράφος, είναι ότι η Ευρώπη δεν έχει ανάγκη από εξωτερικούς πόρους για να λύσει την κρίση. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι τα κράτη δεν μπορούν να συνεννοηθούν για να κινητοποιήσουν τα δικά τους μέσα. Κι έτσι, οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων προτίμησαν στις 9 Δεκεμβρίου να παραδώσουν τα κλειδιά της Ευρώπης στο ΔΝΤ.

Δραχμή ή ευρώ; του Γιάννη Τσιρώνη (από το tvxs.gr)

Πολλή συζήτηση γίνεται τον τελευταίο καιρό για την επιστροφή στην δραχμή. Τα επιχειρήματα πολλά:

  • «Αφού έτσι και αλλιώς θα χρεοκοπήσουμε, τουλάχιστον να μην ξεπουληθούμε στους Ευρωπαίους».
  • «Με φτηνό νόμισμα θα τονωθούν οι εξαγωγές και ο τουρισμός».
  • «Δέχομαι να πεινάσω, αλλά η εθνική μας κυριαρχία είναι αδιαπραγμάτευτη».
  • «Μόλις η Αργεντινή έκανε στάση πληρωμών, άρχισε η ανάκαμψη».
  • «Η ευρωζώνη είναι ένας συνεταιρισμός κερδοσκόπων, που ξεζουμίζει τον πλούτο της χώρας μας».

    Σε όλα αυτά τα επιχειρήματα υπάρχει μία δόση αλήθειας. Το λάθος τους όμως είναι ότι αντλούν επιχειρήματα από την διεθνή εμπειρία, χωρίς να αναζητούν τις πραγματικές αιτίες που η Ελλάδα οδηγήθηκε στα σημερινά αδιέξοδα. Και πολύ περισσότερο, χωρίς να εξετάζουν εάν αυτές οι αιτίες θα πάψουν να υπάρχουν εάν η χώρα βγει από την ευρωζώνη.
    Αν απαριθμήσουμε τις αιτίες αυτές, θα ανακαλύψουμε δυστυχώς, ότι καμία δεν οφείλεται στην συμμετοχή της χώρας στην ευρωζώνη: 
  • Η εγκατάλειψη της υπαίθρου και η συγκέντρωση του πληθυσμού σε αβίωτες πόλεις, άρχισε από τον εμφύλιο. 
  • Οι ιδιωτικές επιχειρήσεις ουδέποτε επένδυσαν στην καινοτομία και την ανταμοιβή της παραγωγικότητας. 
  • Αντίθετα καλλιέργησαν την διαπλοκή με το κράτος, και την αναξιοκρατία στην εσωτερική τους ιεραρχία.
  •  Ο αγροτικός μας τομέας εδώ και δεκαετίες δέθηκε στο άρμα των επιδοτήσεων και των ευρωπαϊκών κατευθύνσεων. 
  • Η ασυδοσία και η απληστία απαξίωσαν το τουριστικό μας κεφάλαιο.
  •  Το πελατειακό κράτος ανθούσε και αυθαιρετούσε, πολύ πριν σπαταλήσει τα ευρωπαϊκά κονδύλια. Δεκαετίες πριν, υφάρπαξε και κατασπατάλησε τις οικονομίες του ΙΚΑ, του ΤΕΒΕ και των άλλων ταμείων.  
 Αν αναλογιστούμε λοιπόν ότι ζούμε σε μία χώρα που η πλειοψηφία των ζωτικών αγαθών εισάγεται 
  • από τρίτες χώρες, ας φανταστούμε τι θα αλλάξει εάν φύγουμε από το ευρώ:

  • Σήμερα η χώρα υπολογίζεται ότι έχει μία νομισματική ρευστότητα 150 δις ευρώ. Εάν βγούμε από το ευρώ, το σύνολο των πολιτών και των επιχειρήσεων θα προσπαθήσει άμεσα να βγάλει αυτά τα χρήματα από τις τράπεζες για να προλάβει μία δραματική υποτίμηση. Ακόμα και εάν δεν προλάβει να τα αποσύρει, γιατί οι τράπεζες θα κάνουν άμεσα στάση πληρωμών, όποτε σταματήσει ο πανικός, όλοι θα διεκδικήσουμε τα χρήματά μας σε ευρώ, ακόμα και μετά από αρκετούς μήνες. Με απλά λόγια, αργά ή γρήγορα αυτά τα 150 δις θα φύγουν από το νομισματικό σύστημα. Τα ευρώ για αρκετά χρόνια θα κυκλοφορούν στην μαύρη αγορά, όπως μετά τον πόλεμο κυκλοφορούσαν τα δολάρια και οι χρυσές λίρες.
  • Το πιθανότερο είναι ότι οι εισαγωγές θα πληγούν ανεπανόρθωτα, γιατί οι προμηθευτές που εξάγουν αγαθά στην Ελλάδα, θα ζητούν προκαταβολικά την αμοιβή τους σε ευρώ. Ελάχιστες όμως επιχειρήσεις θα μπορούν να προπληρώσουν τα αγαθά και μάλιστα σε ξένο νόμισμα. Η σύγκριση με την Αργεντινή, μία χώρα έντονα εξαγωγική, είναι τουλάχιστον εξωπραγματική. Αν σήμερα μιλάμε για φτώχεια, αυτή η πραγματικότητα θα ενταθεί.
  • Πέρα από τις μεγάλες ελλείψεις σε ζωτικά αγαθά που εισάγονται, όπως το σιτάρι, θα υπάρξει και έκρηξη τιμών, αφού θα τα εισάγουμε σε ευρώ και θα τα πληρώνουμε σε δραχμές. Κάποιοι φαντάζονται ότι έτσι θα τονωθεί η ελληνική μεταποίηση. Ωστόσο η μεταποίηση απαιτεί μηχανές, εργαλεία και ανταλλακτικά, τα οποία θα είναι σε μεγάλη έλλειψη.
  • Επίσης, ας μην ελπίζουμε ότι θα επιβάλουμε δασμούς στα εισαγόμενα. Αυτό δεν επιτρέπεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ), από τον οποίο εάν αποχωρήσουμε κανείς δεν θα αγοράζει τα προϊόντα μας. Ας συνειδητοποιήσουμε ότι δεν ζούμε την δεκαετία του ’50, αλλά την εποχή της παγκοσμιοποίησης, είτε ανήκουμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) είτε παλεύουμε μοναχοί μας.
  • Αντίστοιχα, για λίγα χρόνια θα γνωρίσει κάμψη ο τουρισμός, εκτός και εάν φανταστούμε ότι η πείνα και οι ελλείψεις δεν θα φέρουν κοινωνικές εκρήξεις και βίαιες αντιδράσεις.
  • Το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας θα ενταθεί. Αν σήμερα φοβόμαστε, ότι το Ελληνικό θα ξεπουληθεί για 5 δις ευρώ, με την δραματική υποτίμηση του τοπικού νομίσματος, πιθανότατα θα πουληθεί για 1-2 δις. Εξίσου ευάλωτος θα είναι και ο ορυκτός μας πλούτος.
  • Αντίστοιχες πιέσεις θα υπάρχουν για αγορά όπλων.
  • Στο θεσμικό επίπεδο, χωρίς την ομπρέλα του ευρωπαϊκού κεκτημένου και του ευρωπαϊκού δικαστηρίου, οι διεφθαρμένες κυβερνήσεις δεν θα λογοδοτούν σε κανένα. Κανείς δεν μας λέει γιατί η έξοδος από το ευρώ, θα πατάξει την διαφθορά.
Για να καταλήξω: Μπορεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να είναι μία απαράδεκτη γραφειοκρατική πραγματικότητα, που απειλεί την προοπτική της χώρας μας, αλλά είμαστε εμείς που καταντήσαμε την Ελλάδα ξέφραγο αμπέλι. Με την επιστροφή στην δραχμή, δυστυχώς το αμπέλι θα εξακολουθήσει να είναι ξέφραγο. Απλά θα γίνει πολύ φθηνότερο σε όσους θέλουν να το αρπάξουν.

Τα κόμματα φέτος πήραν μεγαλύτερη επιχορήγηση!...

Παρά την κρίση, τις περικοπές μισθών και συντάξεων, τις απολύσεις στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, τα κόμματα πήραν αυξημένη κρατική επιχορήγηση το 2011.H συνολική χρηματοδότηση των κομμάτων το 2011 αυξήθηκε κατά 6 εκατ. ευρώ σε σχέση με τα χρήματα που έλαβαν το 2010. Συγκεκριμένα το 2011 τα κόμματα έλαβαν ως τακτικές επιχορηγήσεις 54.018.624 ευρώ. Το αντίστοιχο ποσό το 2010 ήταν 48.800.000 ευρώ.

Τι είναι ο φόρος Τόμπιν               (από το http://politikimeprogramma.blogspot.com )


Ο Φόρος Τόμπιν είναι ένας μικρός φόρος αγοραπωλησίας νομισμάτων, όπως είχε προτείνει ο ίδιος ο Τζέιμς Τόμπιν, για να ισορροπήσει το παγκόσμιο νομισματικό σύστημα μετά την κατάρρευση του Bretton Woods. Επεκτείνοντας, όμως, αυτή την ιδέα σε κάθε κερδοσκοπική δραστηριότητα θα μπορούσαμε να προτείνουμε έναν μικρού συντελεστή φόρο στις συναλλαγές χρηματοπιστωτικών προϊόντων και γενικώς χρηματιστηριακών τίτλων που έχει μεγάλες δυνατότητες να προσφέρει και δεν προσφέρει έως τώρα το παραμικρό. 
Στην πράξη είναι ένας φόρος για παράδειγμα 1% στον τζίρο μίας επενδυτικής τράπεζας στις αγοραπωλησίες παραγώγων. Αυτή η έστω 1% ή ακόμα και 0.5% φορολόγηση ενός τεράστιου όγκου συναλλασσόμενου χρήματος θα επιφέρει τρομακτικά ποσά σε έσοδα για τα κράτη, κάτι που θα κάνει τα "μέτρα λιτότητας" αστεία και αχρείαστα.
Ένας τέτοιος φόρος θα περιορίσει τον όγκο των τζογαδόρικων κερδοσκοπικών συναλλαγών, καθώς
1.ένας μικρός φόρος θα κάνει τον κερδοσκόπο να σκεφτεί μια δεύτερη φορά αν θα πάρει μια επικίνδυνη "θέση", και
2.θα "τιμωρήσει" την τεχνητή χειραγώγηση της τιμής ορισμένων μετοχών, παραγώγων, ομολόγων κτλ με τις πρακτικές πχ της αγοραπωλησίας ενός χαρτιού 1000 φορές το δευτερόλεπτο μέσω υπολογιστών, κάτι που κάνει αυτό που λέμε "αγορές" αναξιόπιστο και απατηλό (βλ. computer trading/high frequency trading).
Να σημειώσουμε εδώ ότι, ενδεικτικά, στην Αμερική ο μέσος όρος του χρόνου που κρατούσε κανείς μία μετοχή, το 1940, ήταν περίπου 7 χρόνια, σήμερα ο μέσος χρόνος κατοχής μίας μετοχής ή ενός χαρτιού στο χρηματιστήριο είναι 11 δευτερόλεπτα.
Συγκρίνοντας με άλλους φόρους αγοραπωλησίας που ισχύουν σήμερα, οι οποίοι επιβαρύνουν άλλου είδους προϊόντα και στοχεύουν σε άλλου επιπέδου εισοδήματα, μπορούμε ίσως να δούμε πόσο δίκαιη ή άδικη, ρεαλιστική ή εξωπραγματική ακούγεται σαν πρόταση. Αναλογιζόμενοι το ισχύον φορολογικό σύστημα στην Ελλάδα (παρόμοιο αν και με κάποιες διαφορές είναι και στην υπόλοιπη Ευρώπη), μπορούμε να πούμε το εξής απλό:
Οι απλοί εργαζόμενοι και πολίτες πληρώνουν 23% για να αγοράσουν είδη πρώτης ανάγκης (τρόφιμα, ρουχισμό κτλ) και η φορολογία γενικότερα έχει μετατραπεί σε μηχανισμό αφαίμαξης της αγοράς. Το φορολογικό σύστημα δίνει βάρος στους έμμεσους φόρους, που είναι κατ’ εξοχήν αντιστρόφως προοδευτικοί, δηλαδή με τους φτωχότερους να πληρώνουν μεγαλύτερους και τους πλουσιότερους να πληρώνουν μικρότερους φορολογικούς συντελεστές σε σχέση με τα εισοδήματά τους. Την ίδια στιγμή, οι αγοραπωλησίες παραγώγων και κάθε είδους καταστροφικές για την παγκόσμια οικονομία κερδοσκοπικές αγοραπωλησίες παραμένουν ανενόχλητες και ανεξέλεγκτες. Πληρώνουν 0% και λαμβάνουν χώρα "κάτω από τα ραντάρ", δηλαδή χωρίς κανέναν έλεγχο από κράτη και ελεγκτικούς μηχανισμούς..
Οι κοινωνικά απαραίτητες συναλλαγές τιμωρούνται με κυνήγι αποδείξεων και 23% ΦΠΑ, και οι κερδοσκοπικές επιβραβεύονται με πλήρη ελευθερία και 0%. Αυτό πρέπει να σταματήσει και οι τραπεζίτες να μοιραστούν ένα τμήμα του κόστους της αντιμετώπισης της παγκόσμιας κρίσης που οι ίδιοι δημιούργησαν.
Ο προτεινόμενος φόρος, τύπου Τόμπιν, δεν επιβαρύνει σχεδόν καθόλου κάποιον σοβαρό επενδυτή που κάνει, για παράδειγμα, μια αγοραπωλησία το μήνα, επιζητώντας να επενδύσει με την παραδοσιακή έννοια και δεν "ψάχνει" να κερδίσει από τις βραχυπρόθεσμες διακυμάνσεις των τιμών των νομισμάτων, των μετοχών, των διαφόρων ειδών παραγώγων και γενικώς χρηματοπιστωτικών προϊόντων.
Αντίθετα λοιπόν, ο φόρος Τόμπιν "τιμωρεί" τη βραχυπρόθεσμη κερδοσκοπία που είναι έτσι κι αλλιώς παρασιτική δραστηριότητα, δίνοντας μία σταθερότητα στις τιμές και την αγορά, καθώς και μία αποδοτικότητα σε σχέση με την πραγματική οικονομία.
Επίσης, προστατεύει τις σοβαρές επενδύσεις και τις ενθαρρύνει, καθ' ότι ο επενδυτής θα ψάχνει πλέον περισσότερο για ασφαλείς επενδύσεις με μεγάλο και αξιόπιστο χρονικό ορίζοντα.
Αυτοί που είναι υπαίτιοι για την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση, που έχει αρχίσει να περνάει και να μετατρέπεται φυσικά και σε κρίση της υποκείμενης πραγματικής οικονομίας, πίστεψαν, και πιστεύουν ακόμα, ότι τα παράγωγα συνιστούν πλούτο και άρα πρέπει να είναι ελεύθερα, νόμιμα, ανενόχλητα και αόρατα.
-Εάν, όπως πολλοί πιστεύουν, τα παράγωγα δεν αποτελούν πλούτο, αλλά επικίνδυνα εργαλεία ή όπως τα χαρακτήρισε ο ίδιος τον Warren Buffett, «οικονομικά όπλα μαζικής καταστροφής», τότε, φορολογώντας τα μέχρι εξόντωσης (με 1% αρκεί), θα δοθεί αυτομάτως ώθηση στις πραγματικές παραγωγικές επενδύσεις.
-Εάν από την άλλη, έχουν δίκαιο οι δημιουργοί και αγοραπωλητές τους και τα παράγωγα συνιστούν πλούτο και υπέροχες δημιουργίες της ελεύθερης αγοράς, τότε, ας επωμιστούν, μαζί με όλες τις υπόλοιπες αγορές, μέρος από τα βάρη των κρατικών προϋπολογισμών με μία ηπιότερη φορολόγηση. Το ΦΠΑ στην Ελλάδα φτάνει σήμερα το 23%. Ας φορολογηθούν με αντίστοιχο φόρο αγοραπωλησίας του ύψους του 1%. Νομίζω πώς είναι απλώς δίκαιο. Γιατί όλοι φορολογούμαστε βάρβαρα ενώ ο χρηματοπιστωτικός τομέας είναι στο απυρόβλητο;
Θα μπορούσε να παρομοιάσει κανείς το καθεστώς ελευθερίας και εξαίρεσης από τη φορολόγηση των χρηματοπιστωτικών προϊόντων και συναλλαγών, με τη γαλλική αριστοκρατία, προ Γαλλικής Επανάστασης, που είχε διαφυλάξει για τον εαυτό της το προνόμιο να μη φορολογείται για τις περιουσίες της όπως οι υπόλοιπες τάξεις. Μία από τις κύριες επιδιώξεις της Γαλλικής Επανάστασης ήταν και η αρχή της φορολογικής ισότητας.
Για να είναι επιτυχημένος αυτού του είδους ο φόρος, θα πρέπει να επιβληθεί σε μεγάλη κλίμακα, για παράδειγμα πανευρωπαϊκά. Διαφορετικά, οι συναλλαγές θα μεταναστεύουν από τη μία χώρα, που επιβάλει το φόρο, σε μία άλλη που δεν τον έχει θεσμοθετήσει. Ήδη το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο έχει εκδώσει ψηφίσματα στα οποία υποστηρίζει έναν τέτοιο φόρο, αλλά οι αρμόδιοι επίτροποι αδιαφορούν και αγνοούν επιδεικτικά το θέμα. Υποστηρίζεται στα λόγια από πλήθος Ευρωπαίων ηγετών, αλλά τα λόγια έχουν μείνει λόγια για πάρα πολύ καιρό. Καιρός να απαιτήσουμε τα λόγια να γίνουν πράξη.
Δήλωσε την υποστήριξή σου εδώ: http://www.facebook.com/group.php?gid=379584986865

Ερώτηση ΔΗΜΑΡ για αποπληρωμή υποχρεώσεων στις τράπεζες. 13/01/2012

Στο Νόμο 2024/2011 έχει προβλεφθεί διάταξη (άρθρο 34, παράγραφος 11) σύμφωνα με την οποία «θα συναφθεί προγραμματική σύμβαση μεταξύ του ελληνικού δημοσίου  και της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, προκειμένου να ρυθμιστούν θέματα σχετικά με τη διευκόλυνση της εξυπηρέτησης και αποπληρωμής δανείων που έχουν λάβει πρόσωπα που εντάσσονται στην προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα ή στην εργασιακή εφεδρεία, καθώς και πρόσωπα που έχουν υποστεί μειώσεις μισθών λόγω εφαρμογής του ενιαίου μισθολογίου, ανάλογα με το συνολικό οικογενειακό εισόδημα και την περιουσιακή τους κατάσταση».
Προφανή όμως αδυναμία για την αποπληρωμή των δανείων τους έχουν  και όσοι και όσες εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα γίνονται άνεργοι και προστίθενται στο ένα εκατομμύριο των ανέργων, όσοι και όσες έχουν υποστεί την τελευταία διετία περικοπές αποδοχών τους πάνω από το 25%, όσοι και όσες συνταξιοδοτούνται στον ιδιωτικό τομέα και στο δημόσιο και περιμένουν ως και ένα χρόνο για τη συνταξιοδότησή τους.
Το περιεχόμενο μιας τέτοιας ευρύτερης προγραμματικής συμφωνίας θα μπορούσε να περιλάβει μεταξύ άλλων ρυθμίσεις που θα αναφέρονται στην περίοδο χάριτος  χωρίς καταβολή τόκων και κεφαλαίου και  στην παράταση της συμβατικής  διάρκειας του δανείου .
Επειδή εκτός από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, το οποίο έχει αρχίσει και εφαρμόζει ρυθμίσεις διευκόλυνσης για την εξυπηρέτηση δανείων, τα υπόλοιπα πιστωτικά ιδρύματα εφαρμόζουν   μεμονωμένα ρυθμίσεις αναχρηματοδότησης δανείων χωρίς , βεβαίως να ανταποκρίνονται σε ένα ορισμένο δεσμευτικό πλαίσιο και κυρίως στο  ρυθμό και την ένταση που αντιστοιχεί στη ραγδαία όξυνση του προβλήματος.
Επειδή δεν έχει υλοποιηθεί η προβλεπόμενη από το νόμο προγραμματική σύμβαση μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:
1.Προωθείται  η νομοθετική επιταγή και σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις με την Ελληνική  Ένωση Τραπεζών για την υλοποίηση  της προγραμματικής Συμφωνίας;
2.Δεσμεύεται να προχωρήσει στην νομοθετική επέκταση του πεδίου εφαρμογής της προγραμματικής Συμφωνίας και για όσους και όσες βγαίνουν στην ανεργία, για όσους και όσες  στο δημόσιο και στον  ιδιωτικό τομέα έχουν υποστεί την τελευταία διετία περικοπές αποδοχών τους πάνω από το 25%, για  τον χρόνο αναμονής για  τη  καταβολή σύνταξης όσων  συνταξιοδοτούνται στον ιδιωτικό τομέα και στο δημόσιο;
3.Το περιεχόμενο μιας τέτοιας ευρύτερης προγραμματικής συμφωνίας θα περιλαμβάνει  ρυθμίσεις που θα αφορούν  την περίοδο χάριτος  χωρίς καταβολή τόκων και κεφαλαίου και στην παράταση της συμβατικής  διάρκειας του δανείου;

Mπαράζ υποβαθμίσεων εννιά χωρών-μελών της ευρωζώνης

O αμερικανικός οίκος αξιολογήσεων Standard & Poor's υποβάθμισε εννιά χώρες-μέλη της ευρωζώνης. Η Γαλλία και η Αυστρία χάνουν την άριστη αξιολόγηση του ΑΑΑ. Ο οίκος υποβάθμισε επίσης κατά δύο μονάδες την Κύπρο, την Ιταλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία και κατά μία μονάδα τη Μάλτα, τη Σλοβανκία και τη Σλοβενία. Παράλληλα, επιβεβαίωσε τις αξιολογήσεις για το Βέλγιο, την Εσθονία, τη Φινλανδία, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο και την Ολλανδία, ενώ όλες οι χώρες που είχαν τεθεί υπό παρακολούθηση στις 5 Δεκεμβρίου βγήκαν από αυτό το καθεστώς, εκτός από την Κύπρο, που είχε τεθεί υπό παρακολούθηση από τις 12 Αυγούστου

Γιατί οι κερδοσκόποι θέλουν να καθυστερήσει το «κούρεμα»;

Ο κύριος Τσαρλς Νταλάρα είναι εκπρόσωπος των ιδιωτών δανειστών μας , και θα παίξει «καθυστέρηση» γιατί οι κερδοσκόποι που εκπροσωπεί έχουν μια καλή ευκαιρία να βγάλουν κέρδη δισεκατομμυρίων εάν η συμφωνία για το κούρεμα καθυστερήσει. Οι κερδοσκόποι το προηγούμενο διάστημα αγόραζαν φθηνά ελληνικά ομόλογα έως και στο 40% της ονομαστικής αξίας τους. έτσι τώρα εάν η συμφωνία για το κούρεμα καθυστερήσει μέχρι τον Μάρτιο, θα πρέπει να πληρωθούν έως το 100% των ομολόγων που έχουν στα χέρια τους, είτε να μη συμμετάσχουν καθόλου στη συμφωνία επειδή έχουν ασφαλίσει τα ελληνικά ομόλογα που έχουν έναντι πιθανής χρεοκοπίας (CDS) διασφαλιστεί απολύτως. Όσοι δεν έχουν ασφαλιστεί θα φτάσουν στο παραπέντε και θα ενδώσουν, όσοι όμως έχουν ασφάλιστρα κινδύνου τρίβουν τα χέρια από την επερχόμενη χρεωκοπία μας γιατί περιμένουν ότι θα πληρωθούν ακόμη και εάν γίνει χρεοκοπία. Το ζήτημα είναι αν η Ελλάδα μπορεί να ελιχθεί και να η εξασφαλίσει τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή κατόχων ομολόγων στο κούρεμα . Πάντως έγινε γνωστό ότι ορισμένα κερδοσκοπικά κεφάλαια (hedge funds) απειλούν να μη συμμετάσχουν. Ίδωμεν…

► επισημάνσεις ►επισημάνσεις ►επισημάνσεις ◄επισημάνσεις ◄

***3-1-2012 Αύξηση στα τιμολόγια της ΔΕΗ. Αν συνεχιστεί αυτή η πολιτική του υπουργείου Περιβάλλοντος, σε λίγο καιρό το ηλεκτρικό ρεύμα θα αποτελεί είδος πολυτελείας
*** 5-1-2012 Ο ΓΑΠ μιλώντας στη συνεδρίαση του Πολιτικού Συμβουλίου έκανε επίθεση στα «συμφέροντα» και συγκεκριμένα στον Δημοσιογραφικό Οργανισμό Λαμπράκη και τον Σταύρο Ψυχάρη. Η Εθνική Τράπεζα. «έκοψε» το δάνειο που ζήτησε ο ΔΟΛ και ο Ψυχάρης «έκοψε» τον ΓΑΠ. Θαυμάστε όμως δήλωση Ψυχάρη:  «Ο υπό αποχώρηση πρόεδρος του ΠαΣοΚ παρακαλείται να δηλώσει υπό ποιες συνθήκες συναντηθήκαμε τελευταία φορά στο Μέγαρο Μαξίμου και γιατί ζητήθηκε να πάμε από την πίσω πόρτα του κτιρίου. Και ποιος ζήτησε κάτι από τον άλλο!».
*** 6-1-2012 Η κρίση θα αλλάξει το τοπίο στον ελληνικό τύπο. Μετά την Ελευθεροτυπία, και τα προβλήματα στον οργανισμό Λαμπράκη, μετά τα τηλεοπτικά κανάλια που άλλα κλείνουν κι άλλα συρρικνώνουν προγράμματα και μισθούς, την εκκαθάριση της εταιρείας που εκδίδει την εφημερίδα «O Κόσμος του Επενδυτή» ανακοίνωσε ο κ. Κ. Γιαννίκος και την αναστολή της έκδοσης της αθλητικής εφημερίδας «Εξέδρας των Σπορ» αποφάσισε ο εκδότης της Μιχάλης Ανδρουλιδάκης. Το ευρωπαϊκό δίκτυο ψυχαγωγίας RTL Group θα πουλήσει το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών που αντιστοιχεί στο 70% του Alpha Media Group στον επιχειρηματία Δημήτρη Κοντομηνά.
*** 6-1-2012 επιτέλους και ένα δείγμα ευθιξίας! Ο Μάκης Ψωμιάδης... παρεξηγήθηκε και έστειλε εξώδικο από τα Σκόπια στην εταιρεία για την διαφήμιση κινητής τηλεφωνίας με πρωταγωνιστή τον Τάκη Σπυριδάκη, ο οποίος υποδύεται πρόεδρο μεγάλης ομάδας που είναι... λαμόγιο και αναφέρει τη λέξη «αγαπούλα». Ο Ψωμιάδης ζητάει να σταματήσει η προβολή της διαφήμισης η οποία τον δείχνει πίσω από τα κάγκελα  να ζητάει... κουκούλα.
***9-1-2012  Ξανά στον Άρειο Πάγο οι οικονομικοί εισαγγελείς Οι οικονομικοί εισαγγελείς Γρηγόρης Πεπόνης και Σπύρος Μουζακίτης προσέρχονται και πάλι σήμερα, για τρίτη φορά, στον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου Φώτη Μακρή, προκειμένου να δώσουν για ακόμη μια φορά εξηγήσεις για τις "ενοχλήσεις" που δέχθηκαν στο έργο τους. Αν ήταν να μιλήσουν θα μιλούσαν! Αλλά η ελληνική δικαιοσύνη πάσχει όσο τίποτε άλλο…
*** 11-1-2012 Γιώργος Παπακωνσταντίνου: Ο υπουργός δήλωσε ότι πρέπει να τερματιστούν οι εκπτώσεις στα τιμολόγια των εργαζομένων και συνταξιούχων της ΔΕΗ. «Κάποια στιγμή πρέπει να τερματιστεί το καθεστώς στο οποίο 55.000 άτομα πληρώνουν μόνον το 20% του ρεύματος που καταναλώνουν». Κάποια στιγμή!!!
***12-1-2012 «Ο ελληνικός στρατός θέλει 60 Eurofighter!» Από ρεπορτάζ της "Die Zeit“, η οποία επικαλείται πηγή του ελληνικού υπουργείου Αμύνης, μαθαίνουμε ότι, εφόσον εκταμιευτεί η δόση του Μαρτίου ύψους 80 δις. ευρώ, είναι πολύ πιθανό να υπάρξουν νέες συμφωνίες για αμυντικούς εξοπλισμούς. Ο ελληνικός στρατός εξακολουθεί να αγνοεί το πακέτο λιτότητας, σχολιάζει το δημοσίευμα, αυξάνοντας τον προϋπολογισμό για τις αμυντικές δαπάνες το 2012 κατά 18,2%, την ώρα που ο προϋπολογισμός για τις κοινωνικές παροχές μειώνεται κατά 9%. 
***14-1-2012 Η Γενική Διεύθυνση Εμπορίας της ΔΕΗ έχει στείλει 30.000 εντολές περικοπών ηλεκτροδότησης στη Γενική Διεύθυνση Διανομής της επιχείρησης. Πρόκειται για λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος που περιλαμβάνουν το τέλος ακινήτων και έχουν λήξει, καθώς έχει παρέλθει το διάστημα των 80 ημερών